Sam Adian
AKEVLER - 1
7.02.2013
5159 Okunma, 0 Yorum

 

USUL

 

Sayın Karagülle’nin “Akevler Eleştiri”sine getirdiği  yorum dikkat çekicidir. Ancak peşinen ifade etmek gerekir ki, bizim öteden beri savunduğumuz ve zaten yazdığımız tanımlar, çıkarımlar ve bunlara ait delillere dayanarak eleştirmiştik. Görünen o ki, Karagülle bu metinleri okumamıs. Yine de özetle ne söylediğimizi ifade etmek, anlaşılması açısından faydalı olabilir.

 

Ancak her noktaya açıklıkla temas etme gereği sebebiyle makalenin uzun olacağı açıktır. Bu sebeple tek bir makaleye bütün cevapları sığdırmak yerine, satırbaşları ile birkaç makale olarak siteye koyacağım. Sabredip okuyanlar için yararlı olacağını düşünüyorum.

 

Karagülle:

  1. “Bir şey değiller ile tarif edilemez. Cinsi söylenir. Tanımlayıcı özelliği söylenir öylece tarif edilir. İçeriğinde olanlarla içeriğinde olamayacaklar sonra sıralanır. Kuran Kureyş lisanı ile indirilmiştir. O lisan da fakıhlar tarafından tespit edilmiştir. Kuran başka, beyan başkadır. Beyanı bilmeden Kuranı anlamak ancak Fakıhların bize ulaştırdığı Kuran Arapçası ile mümkündür. Bu Arapçanın dışına çıkmak kuranı tahrif etme çabasıdır. 1400 senedir muarızalar bunu yapmaya çalışıyorlar. Kuran kimsenin gücü yetemeyeceğidir. Evet, Adıyanın da gücü yetemeyecektir.”

 

9. Kuran Allah’ın sözüdür. Onda hata yoktur. Bizim onu anlamamızda hata olabilir. Kuranı anlama da kullanılacak usulu biz koyarız. İlimde bunlara var sayım denir. Kuranı ona göre yorumlar sistem ortaya koyarız. Sonra uygularız. Başarılı olursa demek ki varsayımlarınız doğrudur. Dört mezhebin var sayımla kendi bin yılları içinde başarılı olmuştur. Bugünkü uygarlıklar onların içtihatları ile doğmuştur. Uygulamadan kimse benimki doğrudur diyemez. Elbette ona göre o doğrudur. Uygulamadan başarısızlığı görülmeden kimse seninki yanlıştır de diyemez. Kapitalizm ve sosyalizm uygulamada başarısız olmuşlardır. Onun için yanlıştır diyoruz. Tartışırız ama yasaklayamayız.

 

Daha önceki tartışmalardan ve Karagülle’nin kendi ifadelerinden de anlaşılacağı üzere, Usul, Yorumcunun belirleyeceği bir yöntemdir. Yani, Yorumcu Usul’u kendisi belirler ve kendi usulune gore bir sistematik geliştirerek Kur’an ı anlamaya çalışır. Özetle Tarif böyle yapılmıştı.

 

Biz her fırsatta, yerleşik usul kurallarını bütünüyle reddetmesek bile, bize gore uygun olmadığını ve kendi usulumüzle anlamaya devam edeceğimizi ifade etmiştik. Bu usulün ne olduğunu da özetle beyan etmiştik.  Bu konuda zaman içinde bir fikirbirliği oluştuğunu da gördük. Yani kimse kimseye usul dayatması yapma hakkına sahip olmadığı gibi, usul sorgulaması yapmak da anlamsızdır. Herkes kendi usulüne gore anlar. Önemli olan ortaya çıkan sonuçlardır. Herkes kendine gore sonuçları değerlendirir ve bunlara katılır yahut katılmaz.

 

Şimdi biz ne yapıyoruz?  Her şeyden once “ISTILAH” denilen manalandırma yöntemini asla kullanmıyoruz ve buna itibar etmiyoruz. Buna karşılık kelimelerin gerek indiği zamandaki manası ve gerekse süreç içerisindeki mana kaymalarını dikkate alıyor ve nasıl anlaşılacağına bakıyoruz.  Arapça’da bulamadığımız kelimeleri takip ediyor ve başka dillerden sorguluyoruz. Neticede bir sonuca ulaşıyoruz ve bunu da beyan ediyoruz.

 

Herkesin gayet iyi bildiği gibi “ISTILAH” manayı tahrif etmekten başka bir şey değildir. Eğer Kur’an “sümme inne aleyna beyanehu” diyorsa bunun bir sebebi olmalı. Siz kelimeleri ıslah edip, manayı da çiviyle çakarsanız, bu kitabı okuyanlar ne  anlayacaklar? Mutlaka bir şeyler anlaşılır ancak bu bin yıl once anlaşılan şey ile aynı olur. Dolayısıyla Ayetin hikmeti de ortadan kalkmış olur. Dileyen Islah edilmiş manayı kullanabilir, zaten kullanılıyor. Bizim söylediğimiz, bu yöntemle bir yere varılamayacağıdır. Biz böyle yapmıyoruz. Siz isterseniz buna devam edebilirsiiniz, ancak kendi yöntemlerinizle bizi eleştiremezsiniz. Bu nakısa ile meşguliyet olur. Kaldı ki, Kur'an ı "Islah" etme çabaları yeni değildir ve zaten "Tahrif"in de kendisidir. Rivayetlere, peri masallarına, onun bunun söylediklerine bağlı kalmamak ne zamandan beri tahrif sayılıyor?


“Usulleri biz koyarız” diyorsunuz. Yani herkes kendi usulüne gore hareket eder. O halde size gore olmayanları niçin Kabul etmekte zorlanıyorsunuz, yahut "tukaka" ediyorsunuz? Niçin sürekli olarak kendi usulunuzu geliştirmek yerine, dört mezhebi ve onların usullerini ileri sürüyorsunuz?  Mesela Hanefi mezhebinin usulü nerede? Diğerlerinin bir icması mı var? “Usul olmalıdır” önermesi ile, belli tercihleri “usul” diye dayatmak ayrı bir şeydir. Yine siz bir seminerinizde, mevcut usul kurallarının en azından bazılarının Kur’an için yeterli ve geçerli olmadığını söylemiş idiniz. Eğer bir sıkıntınız yoksa niçin böyle bir ifade kullanıyorsunuz? Biz sizi anlamaya çalışırken hangi ifadenizi dikkate almalıyız?

 

Açıkça bilinmelidir ki, biz “Kur’an muarızı” değiliz. Biz paradigmanın muarızıyız. Saplantıların, ıstılahın muarızıyız. Biz Ruhçuluğa,  Gayba, Yerindeliğe,  mucizeye muarızız. Ama bunların hiç biri Kur’an muarızlığı değildir.

 

Yine karagülle, çıkarımlarının “Varsayımlara” dayandığını “Allah” kavramının ise “mutlak” olduğunu Kabul ediyor. Bize gore de “Allah mutlaktır” O’nun tanımı yoktur ve zaten bilinir de değildir.  Ancak bir konuyu hatırlatmadan geçemeyeceğim: Bir seminerinde  “Allah’ın mutlak olduğunu, tanımı ve tahayyülü olmadığını” ifade etmişti.  “Biz Allah’ı bilmiyoruz” demiş idi. Ben kendisine sormak istiyorum, “Bilmediğiniz bir şey hakkında nasıl varsayımlarda bulunuyorsunuz?” istisnasız bütün seminerlerinizde ve makalelerinizde “Allah” lafzını her biri farklı farklı olmak üzere değişik alanlara bağlıyor ve tabir yerinde ise, “Allah yaptırır, Allah yapar vs.” gibi önermelerde bulunuyorsunuz. Bir şeyi hem “Mutlak” Kabul edeceksiniz, ama öte yandan sanki fiziksel bir varlıkmış gibi, tanınan bilinen bir şeymiş gibi ona iş gördüreceksiniz, yahut yerindelik atfederek işgörenleri buna bağlayacaksınız…. Mantık bunun neresinde?

 

Dünyada varsayımlara dayalı system çoktur. Bütün sistemler teorik varsayımlarla ortaya çıkmış ve çeşitli uygulamalarla Kabul görmüş, başarılı olmuş veya başarısız olmuştur. Kapitalizm yahut sosyalizm yahut diğerleri bundan farklı değildir. Ancak, “Kur’an a dayalı bir düzen iddiasında iseniz, şu halde varsayımlarla değil, Kur’an ın önerilerine gore hareket etmelisiniz”  Geçmişteki “Fakih” lerin varsayımlarının sonuçları herkes tarafından bilinen şeylerdir. Bunların pek çoğunun dayanağı “Ayet” olmadığı gibi, bugün nereden yürütüldükleri yahut kopyalandıkları da ayan beyan bilinen şeylerdir. Daha açık bir ifade ile, nereye dokunsanız elinizde kalmaktadır. Bu system, böyle olmasına rağmen bir açıdan başarılı olmuştur. Bu doğrudur. Islam dünyasına baktığınız zaman, bu başarının hangi alanda kendisini gösterdiğini rahatlıkla görebilirsiniz. Eğer gerçekten söylediğiniz gibi başarılı olduysa, sizin şikayetiniz nedir?  Geçmişte başarılı oldu ama şimdi yahut gelecekte işimize yaramaz iddanız varsa, bunun çözümünü yine geçmişin paradigması içinde mi arıyorsunuz? Eğer böyle yapıyorsanız, “ilim” bunun neresinde?

 

Biz kapitalizm, yahut sosyalizmin savunucusu değiliz. Ama Kapitalizm yahut Sosyalizm’in bütünüyle başarısız olduğunu söylemek, gerçekçi olmaktan oldukça uzaktır. Evet başarısız oldukları alanlar vardır ama başarılı oldukları alanlar da vardır. Kaldı ki, mevcut şeriatin bütünüyle başarılı, doğru ve mükemmel olduğunu nasıl iddia edebiliyorsunuz? Eğer yüzyıllardır islam dünyasının canına okuyan aşiret anlayışını, diktatörlüğü, şiddeti ve gözyaşını başarı olarak Kabul ediyorsanız haklısınız. Büyük bir başarı elde etmiştir. Bu başarı, sizin “Anayasa” öngörünüze de yansımış ve kendini göstermiştir. Bunu inkar edemeyiz.

 

Öte yandan biz bütün bunları ifade ederken, aynı zamanda Kur’an daki karşılıklarını da ortaya koyduk. Okumamış olmanız bizim hatamız değildir. Zaman zaman çeşitli iddialar gündeme geldikçe çeşitli konulara kısaca yeniden değindiğimiz doğrudur ama söylediklerimiz, daha doğrusu Kur’an dan anladıklarımızdan vazgeçerek yapmadık bunu. Kaldı ki, biz varsayımlarınızı eleştirirken, iddialarınızdan vazgeçmeniz için yapmıyoruz. Size katılmıyoruz, varsayımlarınızın pek çoğunu onaylamıyoruz, ama sizi yasaklıyor da değiliz. Biz bunu yapıyoruz, çünkü “sükut da icmadır” iddianızın geçerliliğini ortadan kaldırmak istiyoruz. “Kimse itiraz etmemiştir, o halde burda icma vardır” dememeniz için. Çünkü bu yaklaşım gelecekte de, geçmişte olduğu gibi ve daha da büyük sıkıntılara neden olabilir.

 

Aynı şekilde “Allah”ı mutlak Kabul etmekle birlikte “Kur’an Allah’ın sözüdür” cümleniz de dikkat çekicidir. Daha once de bu konuda dikkatinizi çekmiş idik. Bilmediğiniz, mutlak bir varlığın konuşabildiği varsayımına nereden ulaşıyorsunuz? Hangi yöntemle olursa olsun. Kur’an “rabbinizden vahyedilen” demiyor mu? Şu halde “Allah’ın sözü” iddianızın dayanağı nerede? Yoksa bu iddianız, çalışmalarınızın yahut yöntemlerinizin kabul görmesi amacını mı taşıyor? Geçmişte “Fıkıh” kutsallaştırılmış idi fakihleriniz tarafından. Zinhar günah zinhar haramlar vardı. Bir nevi “Korku imparatorluğu” kurulmak suretiyle insanlara bunlar enjekte edilmişti. Pagan inanışlarından devşirilmiş hükümler ile. Böyle olmasının pek çok sebebi tartışılabilir, söylenebilir. Ama bugün böyle bir söyleme kimin nasıl itibar etmesini beklediğinizi doğrusu anlamakta zorlanıyoruz ve bunu ifade ediyoruz.

 

Bu giriş niteliğindeki bölümde bir hususu daha açıklıkla ifade etmek gerekir: Sizleri eleştirirken , bu eleştirilerin “Çalışmalarınızı küçümsemek” anlamına gelmediğini ifade etmiştim. Şimdi de aynı ifadeyi tekrarlamak istiyorum. Doğru yahut yanlış, çalışmalarınızın bir emek ve düşünce ürünü olduğu inkar edilemez. Biz buna saygılıyız. Ancak böyle olması eleştirilemeyeceği anlamına gelmez. Bu yermek de değildir.  Lütfen bu hususu göz ardı etmeyiniz.

 

Vesselam

 






Son Eklenen Makaleler
Sam Adian
FUNCTIONAL CONCEPTS - 1
3.10.2020 2769 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KAYNAKCA - 30
15.06.2017 4159 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - DONUSUM VE YENI DUNYA DUZENI - 29
15.06.2017 2558 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISAT VE HUKUK - 28
14.06.2017 2926 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - UYGULAMA - 27
13.06.2017 2408 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI EVRIM - 26
12.06.2017 3940 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI DENGELER/REFAH TOPLUMU 25
11.06.2017 3491 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - BUYUME VE ETKILER - 24
10.06.2017 5486 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - YAPISAL ANALIZ - MAKRO/MIKRO - 23
9.06.2017 3925 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - SERBEST TICARET ve PIYASALAR - 22
8.06.2017 3409 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TUKETIM - 21
7.06.2017 3458 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - FIYAT ANALIZI / Ucret, Fiyat, Para 20
6.06.2017 6586 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - URETIM VE ISHLETME - 19
5.06.2017 3910 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TOPRAK VE DOĞAL KAYNAKLAR, 18
4.06.2017 5091 Okunma
1 Yorum 05.06.2017 09:35
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KAYNAK VE YATIRIM YONETIMI - 17
3.06.2017 2926 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI YONETIM SISTEMI - BANKA - 16
3.06.2017 3471 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI FAKTORLER - 15
2.06.2017 11990 Okunma
3 Yorum 03.06.2017 14:51
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - IKTISADI PARAMETRELER - 14
2.06.2017 4268 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KARZ-I HASEN / YATIRIM FONU - 13
31.05.2017 4084 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - INFAQ - TASARRUF MEVDUATI - 12
31.05.2017 3783 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - ZEKAT - IKTISADI YONETIM SISTEMI - 11
30.05.2017 6381 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KURUMSAL CERCEVE/C - MEKANIZMALAR 10
29.05.2017 6258 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KURUMSAL CERCEVE / B- KOORDINASYON 9
29.05.2017 4310 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - KURUMSAL CERCEVE / A - 8
29.05.2017 6065 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - SADAKA : KAMU MALIYESI - 7
27.05.2017 4410 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TOPRAK VE MULKIYET - 6
27.05.2017 4088 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - RIBA - BIR OZGURLUK DOLANDIRICILIGI 5
27.05.2017 4252 Okunma
Sam Adian
IKTISAT TEORISI - TARIHSEL YANILGILAR - 4
27.05.2017 3861 Okunma
Sam Adian
THE THEORY OF ISLAMIC ECONOMIC SYSTEM - 3
25.05.2017 4641 Okunma
1 Yorum 26.05.2017 00:55
Sam Adian
THE THEORY OF ISLAMIC ECONOMIC SYSTEM - 2
24.05.2017 3305 Okunma
Sam Adian
THE THEORY OF ISLAMIC ECONOMIC SYSTEM - 1
24.05.2017 3854 Okunma
Sam Adian
BIRKAÇ NOT
15.01.2014 7471 Okunma
4 Yorum 25.07.2014 16:22
Sam Adian
AKEVLER - 4
8.02.2013 5260 Okunma
Sam Adian
AKEVLER - 3
8.02.2013 6320 Okunma
Sam Adian
AKEVLER - 2
7.02.2013 4753 Okunma
Sam Adian
AKEVLER - 1
7.02.2013 5159 Okunma
Sam Adian
DÜZEN MESELESI ve AKEVLER
3.02.2013 6161 Okunma
1 Yorum 06.02.2013 22:28
Sam Adian
KIYAMET GÜNÜ.....
21.12.2012 6704 Okunma
1 Yorum 19.06.2019 00:43
Sam Adian
ARASAT'TAN BIR ARSA
18.12.2012 4570 Okunma
Sam Adian
YUNUS-NUH : Mitolojiden Vahye
13.12.2012 11688 Okunma
4 Yorum 14.12.2012 14:59
Sam Adian
El-Lehu, Lehu ve Mülkiyet
9.12.2012 7167 Okunma
1 Yorum 12.12.2012 11:42
Sam Adian
FINANSMAN MESELESI VE ZEKAT
8.11.2012 26611 Okunma
45 Yorum 18.11.2012 00:41
Sam Adian
MÜLKIYET MESELESI ve DÜZEN
6.11.2012 7452 Okunma
7 Yorum 21.11.2012 17:28
Sam Adian
SLT NEDIR?
3.11.2012 9179 Okunma
2 Yorum 04.11.2012 00:19
Sam Adian
Ve MUKADDERAT...
14.10.2012 6055 Okunma
Sam Adian
KARAGÜLLE FELSEFESİ.....
13.10.2012 7338 Okunma
8 Yorum 23.10.2012 03:34
Sam Adian
... VE NIHAYET RAB
12.10.2012 5219 Okunma
1 Yorum 19.06.2019 01:06
Sam Adian
IŞLEVSIZ TANRI...!
9.09.2012 14765 Okunma
42 Yorum 18.09.2012 01:06
Sam Adian
RUBUBIYET....
6.09.2012 6412 Okunma
2 Yorum 12.10.2012 11:34
Sam Adian
Varlığın Rabbi....
28.08.2012 11817 Okunma
24 Yorum 05.09.2012 10:43
Sam Adian
.... VE TANRI! - 3
15.08.2012 6153 Okunma
1 Yorum 15.08.2012 21:16
Sam Adian
.... VE TANRI! - 2
13.08.2012 6635 Okunma
6 Yorum 14.08.2012 03:44
Sam Adian
.... VE TANRI! - 1
12.08.2012 6633 Okunma
10 Yorum 14.08.2012 07:50
Sam Adian
RAMAZAN ve TARIH
11.08.2012 11759 Okunma
Sam Adian
ORUCUN FAZILETLERI....
9.08.2012 6786 Okunma
4 Yorum 13.08.2012 13:58
Sam Adian
TANRI'NIN BEDENI....
2.08.2012 7269 Okunma
13 Yorum 08.08.2012 18:26
Sam Adian
MATERYALIST NIKAH
22.07.2012 5279 Okunma
2 Yorum 24.07.2012 03:40
Sam Adian
CINSELLIK VE AKIT
19.07.2012 7767 Okunma
11 Yorum 30.07.2012 06:11
Sam Adian
BIR EYLEM OLARAK ZINA
14.07.2012 33765 Okunma
24 Yorum 24.07.2012 09:50
Sam Adian
UTANMAZLIK ZINA MIDIR?
13.07.2012 13791 Okunma
16 Yorum 14.07.2012 21:14
Sam Adian
HADIM'DAN ZINAYA
12.07.2012 10985 Okunma
18 Yorum 13.07.2012 10:00
Sam Adian
EN IYI ANAYASA YAZILI OLMAYANDIR.....
7.07.2012 12998 Okunma
34 Yorum 10.07.2012 22:30
Sam Adian
YARATILIŞ VE DÜZEN
3.06.2012 4665 Okunma
Sam Adian
ADEM VE TOPLUMU - 1
4.05.2012 6659 Okunma
3 Yorum 04.05.2012 15:03
Sam Adian
YARATILIŞ VE SÜREÇ
2.05.2012 5287 Okunma
1 Yorum 03.05.2012 07:38
Sam Adian
YARATILIŞ KURAMI VE EVRIM
1.05.2012 5402 Okunma
Sam Adian
YARATILIŞ - 2
30.04.2012 4034 Okunma
Sam Adian
BAZI ELEŞTIRILER
29.04.2012 5267 Okunma
2 Yorum 02.05.2012 20:51
Sam Adian
YARATILIŞ
29.04.2012 6808 Okunma
2 Yorum 02.05.2012 13:07
Sam Adian
KUR'AN'DA CEZA KAVRAMI
14.04.2012 16584 Okunma
3 Yorum 19.04.2012 20:21
Sam Adian
ANLAMADA YÖNTEM
12.04.2012 5724 Okunma
2 Yorum 14.04.2012 16:04
Sam Adian
ORTAK REFERANSLAR ve BIR ÖNERI
11.04.2012 8320 Okunma
9 Yorum 21.06.2012 16:27
Sam Adian
KAT'a ve NEFY - KAVRAMLAR
7.04.2012 12458 Okunma
32 Yorum 09.04.2012 18:02
Sam Adian
ŞURA
6.04.2012 8975 Okunma
7 Yorum 06.04.2012 20:27
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - DEVLET ve IKTIDAR
4.04.2012 9341 Okunma
7 Yorum 06.04.2012 09:59
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - DIN FAKTÖRÜ
1.04.2012 6568 Okunma
11 Yorum 09.04.2012 23:53
Sam Adian
KAT'A ve NEFY
31.03.2012 13591 Okunma
22 Yorum 11.04.2012 01:44
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - KARAR MEKANIZMALARI
29.03.2012 11148 Okunma
15 Yorum 31.03.2012 20:26
Sam Adian
CRITICS
27.03.2012 5296 Okunma
2 Yorum 28.03.2012 22:17
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - KURUMSALLIK
26.03.2012 6130 Okunma
3 Yorum 27.03.2012 20:01
Sam Adian
YAPISAL ILKELER - INSAN VE DEVLET
26.03.2012 9086 Okunma
9 Yorum 27.03.2012 16:28
Sam Adian
EKONOMIDEKI ENSTRUMANLAR - 2
25.03.2012 4178 Okunma
1 Yorum 25.03.2012 05:43
Sam Adian
EKONOMIDEKI ENSTRUMANLAR - 1
24.03.2012 4980 Okunma
2 Yorum 24.03.2012 23:10
Sam Adian
BAŞÖRTÜSÜ
23.03.2012 5274 Okunma
Sam Adian
SOSYAL KAPITALIZM.
21.03.2012 13967 Okunma
23 Yorum 23.03.2012 04:25
Sam Adian
"ADIL DÜZEN"IN ÇAĞRIŞTIRDIKLARI
20.03.2012 5090 Okunma
7 Yorum 23.03.2012 18:49
Sam Adian
Metod ve uygulama
18.03.2012 5297 Okunma
9 Yorum 21.03.2012 10:01
Sam Adian
HMR ve SONUÇ
16.03.2012 11916 Okunma
18 Yorum 16.03.2012 18:08
Sam Adian
ANLAMAK.....
15.03.2012 6198 Okunma
5 Yorum 16.03.2012 18:21
Sam Adian
HMR HAKKINDA - 2
14.03.2012 6837 Okunma
7 Yorum 15.03.2012 08:14
Sam Adian
INSANLIK ANAYASASI HAKKINDA-1
12.03.2012 3798 Okunma
2 Yorum 12.03.2012 17:32
Sam Adian
RIBA'nın UNSURLARI
11.03.2012 12404 Okunma
12 Yorum 15.03.2012 16:14
Sam Adian
RIBA ve EKONOMI-1
9.03.2012 6669 Okunma
7 Yorum 10.03.2012 19:31
Sam Adian
DARB-I MESEL VE YETKI GASPI
8.03.2012 10122 Okunma
22 Yorum 11.03.2012 16:10
Sam Adian
RIBA VE EKONOMI
7.03.2012 12159 Okunma
15 Yorum 09.03.2012 06:04
Sam Adian
SÖYLEYECEKLERIMIZ VAR
1.03.2012 4428 Okunma
5 Yorum 10.03.2012 08:24
Sam Adian
INSAN VE DÜZEN
1.03.2012 4501 Okunma
6 Yorum 01.03.2012 19:11
Sam Adian
SLT ve MESCID
25.02.2012 4036 Okunma
Sam Adian
HAMR ve HUMR
25.02.2012 51354 Okunma
18 Yorum 10.01.2020 12:34
Sam Adian
DÖRT DELIL
22.02.2012 5074 Okunma
4 Yorum 02.03.2012 07:45


© 2024 - Akevler