Şeyhe Teslimiyet!
Bilirsiniz, tasavvuf ehlinin “Müridin şeyhe teslimiyeti, ölünün teneşirde ölü yıkayıcıya teslimiyeti gibi olmalıdır” diye bir sözü vardır. Bu sözün kaynağı İbni Arabi (Şeyhül Ekfer) gösterilir. İslam??? Ansiklopedisinde de şöyle ifade edilir: İbnü’l-Arabî ise müridin şeyhe teslimiyetinin ölünün teneşirde yıkayıcıya teslimiyeti gibi olması icap ettiğini, bir insan olarak mâsum sayılmayan şeyhten şeriata muhalif bir fiil zuhur etse bile niyetini bozmaması gerektiğini belirtmiştir (et-Tedbîrâtü’l-ilâhiyye, s. 223).
Biz müslüman olduğumuza göre bizi kitabımız Kuran bağlar. Şeyhül Ekfer’in dediği bağlamaz! Çünkü biz Allah’a ve Muhammed’e indirilene iman etmişizdir.
Peki, Kuran’da bu konuda bir bilgi var mıdır?
Evet. Şimdi Mümtehine suresi 13. (12.) ayete dikkatinizi çekmek isterim:
يَاأَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا جَاءَكَ الْمُؤْمِنَاتُ يُبَايِعْنَكَ عَلَى أَنْ لَا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئًا وَلَا يَسْرِقْنَ وَلَا يَزْنِينَ وَلَا يَقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ وَلَا يَأْتِينَ بِبُهْتَانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ وَلَا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ فَبَايِعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (12)
Ey o Nebi! O mümin kadınlar sana gelip Allah’a hiçbir şeyi ortak koşmamaları ve hırsızlık yapmamaları ve zina etmemeleri ve çocuklarını öldürmemeleri ve elleri ile ayakları arasında bir iftira uydurup getirmemeleri ve benimsenmiş içinde sana karşı gelmemeleri üzerine sana biyat ederlerse ki onların biyatlarını al ve onlar için Allah’tan hoşgörü dile. Kesinlikle Allah hoşgörülüdür, özel merhametlidir.
Anlayacağınız gibi mümin kadınların Nebi’ye karşı gelmemeleri bile benimsenmiş bir durum içinde geçerlidir. Yani Nebi onlardan maruf-benimsenmiş davranış dışında bir davranış isterse ona karşı gelebilirler, asi olabilirler demektir. Buradaki biat ve itaat maruf olanla sınırlandırılmıştır.
Mümin kadınların Nebi’ye itaati maruf ile sınırlandırılmıştır. Bu durum mümin erkekler için de geçerlidir.
Şimdi mümin bir erkek veya kadın ne idiğü belirsiz, muhtemelen şeytan bir şeyhe nasıl tamamen, şartsız şurtsuz veya marufsuz- benimsenmemiş bir durumla teslim olabilir? Olursa ne olduğunu bilenler bilir.