Kullanıcı Adı:
Parola:
Üye Kayıt
Üye Aktivasyon
Parolamı Unuttum

Captcha image
Show another code

Giriş
Reşat Nuri Erol
Mukayeseli Tefsir Merhalesi; Asr Suresi Tefsiri - 2
14.4.2019
230 Okunma, 2 Yorum

 

Mukayeseli Tefsir Merhalesi; Asr Suresi Tefsiri - 2

Önceki yazımızda neler dedik, kısaca hatırlamamız gerekiyor.

Beş ay önce, “Mukayeseli Tefsir Merhalesi; Kevser Suresi Tefsiri” başlıklı yazımız yayımlandı... Mukayeseli tefsir merhalesinin başladığını verdik… KEVSER SURESİ ile çalışma başlamıştı, ASR SURESİ çalışması ile devam etti ve bunlar sitemizde yayımlandı… KUR’AN VE İLİM çalışmalarımızın 1008’inci haftasını da, 6 Nisan 2019 Cumartesi itibariyle tamamladık, elhamdülillah… 1967 yılından beri resmen sürdürülen çalışmalarımız devam ediyor… Evet… Bir taraftan bin kusur haftadır süren çalışmalarımız devam ediyorken, şimdi yeni bir merhale ve bu iki kısa surenin ardından şimdi de İhlas Suresi çalışması başladı…

Diğer detaylar önceki yazımızda…

Asr Suresi ile ilgili uzunca çalışmanın tadımlık birkaç bölümünü sunmuştuk, kaldığımız yerden üç kısa tadımlık bölüm ile devam edelim…

1. “İnsan” kelimesini etimolojisi: “El-İnsan” kelimesinin kökü “ins”dir. Kök aslen bir şeyin ortaya çıkması manasındadır. Okun sivri tarafına “vahş”, okçuya yakın tarafına “ins” denir. Buradan hareketle her nesnede insana yakın tarafa “insiy” denmektedir. “Elif/hemze” harfinin piktografisi öküz başı olup güç, kuvvet ve zorluğu ifade eder. “Nun” çıkan tohum olup yeni bir nesil fikrini temsil eder. Tohumun toprak altında gizli olması sebebiyle üstü kapalı olmayı ve saklanmayı ifade eder. Bu şekliyle kişinin huyunu temsil eder. Huy tohumun toprak altında gizli olması gibi kişinin içinde gizlidir. Nasıl tohum filizlenip dışarı çıkıyorsa, kişinin huyu da davranışları ile ortaya çıkar. Buna ilaveten devamlılık anlamı içeren bu harf süreklilik, kalıcılık manalarına gelir. Aynı zamanda huy nesilden nesile geçtiğinden dolayı bu harfle ilişkilidir. Bu nedenle “Nun” harfi içeride gizli durup dışarıya çıkma potansiyelini ve dışarıya çıkışı ifade eder. “Sin” diş demektir. Harfin diş, keskin ve baskı manaları vardır (bu manalar dişin çiğneme sırasındaki işlevleridir). Aynı zamanda iki, tekrar, her ikisi ve ikinci manaları da vardır. Dişlerin dizili olmasından dolayı diziyi de ifade eder. Harfleri bir araya getirdiğimizde; ortaya çıkan, kalıcı, güçlü dizi manasında insan türünü ifade eder. (Diğer detaylar sitemizde)

2. “Hak” kökünün etimolojisi: “Ha” harfi hareket ve canlılığı düşündürür. “Kaf” harfinde bir daire veya devir vardır. Yuvarlaklığı, çember şeklinde olması gruplaşmayı ifade eder. ‘Gruplaşma’ manasına gelir. “Ha”nın hareket manası ile “Kaf”’ın gruplaşma manası birleşir ve gruplaşan şeylerin hareketi manası ortaya çıkar. Bu haliyle insanlar arasında hareket eden pay manasında “hak” ortaya çıkar. “Hukka” ‘küçük kutu’, ‘kova’ demektir. İçinde gruplaşmış malzeme hareket ettirilmektedir. Belli sınır içindeki bir durumun ortaya çıkması da “hak” fiilidir. “Hak” fiil olarak; geçerli olmak, gerçek olmak, gerçekleşmek anlamındadır. İsim olarak gerçek ve geçerli demektir. Buradaki hak Allah’a göre olan haktır. “Hakkı ihkak etmek” demek Allah katında geçerli olanı geçerli kılmak, batılı iptal etmek, Allah katında geçersiz olanı geçersiz kılmak demektir.

3. “SBR” kökünün etimolojisi: “Sad” harfi izlenilen yolu ifade eder. İçinde farklı yöntemler vardır. Av manasıyla hedefe ulaşma vardır. “Beharfi ev, çadır, aile aynı zamanda içeride, ile, içerisi, dâhilinde demektir. “Re” harfi baş ile gösterilir ve başlangıç noktasını ifade eder. Başa dönüşle ‘tekrar’ manasına da gelir. “Sad” harfi belli bir hedefe yönelmek anlamındadır. “R” harfi başa dönüş, tekrarı ifade eder. “Israr” hedefe tekrar tekrar yönelmek olarak ısrar etmek anlamındadır. “SR” köküne “B” harfinin eklenmesiyle ‘içeride tekrarlayan hedefe yönelme’ demektir. Zorluklara rağmen hedefe yönelmekten vazgeçmemek, dayanmak anlamındadır. “Sabır” bir zorluk karşısında dayanıklı olmak demektir.

* Asr Suresi’nin meali: “Yaşatan ve Çalıştıran Allah’ın doğa kanunlarıyla. Her çağa yemin olsun, örgütlü bir şekilde güvenliği sağlayanlar ve projeli ortak iş yapanlar ve hakka dayalı hukuk sistemini kuranlar ve dayanışma sistemini kuranlar dışında İnsan türü potansiyelinin altındadır.”

* Çalışmamızın tamamına ve tablolara ulaşmak için:

http://www.akevler.org/AkevlerSeminerler/1141/SonEk/4/Asr-Suresi-Tefsiri



Yorumcu
Yorum
Reşat Nuri Erol
14.04.2019
06:23

MİLLÎ GAZETE

Mukayeseli Tefsir Merhalesi; Asr Suresi Tefsiri - 2

Önceki yazımızda neler dedik, kısaca hatırlamamız gerekiyor.

Beş ay önce, “Mukayeseli Tefsir Merhalesi; Kevser Suresi Tefsiri” başlıklı yazımız yayımlandı... Mukayeseli tefsir merhalesinin başladığını verdik… KEVSER SURESİ ile çalışma başlamıştı, ASR SURESİ çalışması ile devam etti ve bunlar sitemizde yayımlandı… KUR’AN VE İLİM çalışmalarımızın 1008’inci haftasını da, 6 Nisan 2019 Cumartesi itibariyle tamamladık, elhamdülillah… 1967 yılından beri resmen sürdürülen çalışmalarımız devam ediyor… Evet… Bir taraftan bin kusur haftadır süren çalışmalarımız devam ediyorken, şimdi yeni bir merhale ve bu iki kısa surenin ardından şimdi de İhlâs Suresi çalışması başladı…

Diğer detaylar önceki yazımızda…

Asr Suresi ile ilgili uzunca çalışmanın tadımlık birkaç bölümünü sunmuştuk, kaldığımız yerden üç kısa tadımlık bölüm ile devam edelim…

  1. “İnsan” kelimesini etimolojisi: “El-İnsan” kelimesinin kökü “ins”dir. Kök aslen bir şeyin ortaya çıkması manasındadır. Okun sivri tarafına “vahş”, okçuya yakın tarafına “ins” denir. Buradan hareketle her nesnede insana yakın tarafa “insiy” denmektedir. “Elif/hemze” harfinin piktografisi öküz başı olup güç, kuvvet ve zorluğu ifade eder. “Nun” çıkan tohum olup yeni bir nesil fikrini temsil eder. Tohumun toprak altında gizli olması sebebiyle üstü kapalı olmayı ve saklanmayı ifade eder. Bu şekliyle kişinin huyunu temsil eder. Huy tohumun toprak altında gizli olması gibi kişinin içinde gizlidir. Nasıl tohum filizlenip dışarı çıkıyorsa, kişinin huyu da davranışları ile ortaya çıkar. Buna ilaveten devamlılık anlamı içeren bu harf süreklilik, kalıcılık manalarına gelir. Aynı zamanda huy nesilden nesile geçtiğinden dolayı bu harfle ilişkilidir. Bu nedenle “Nun” harfi içeride gizli durup dışarıya çıkma potansiyelini ve dışarıya çıkışı ifade eder. “Sin” diş demektir. Harfin diş, keskin ve baskı manaları vardır (bu manalar dişin çiğneme sırasındaki işlevleridir). Aynı zamanda iki, tekrar, her ikisi ve ikinci manaları da vardır. Dişlerin dizili olmasından dolayı diziyi de ifade eder. Harfleri bir araya getirdiğimizde; ortaya çıkan, kalıcı, güçlü dizi manasında insan türünü ifade eder. (Diğer detaylar sitemizde.)
  2. “Hak” kökünün etimolojisi:“Ha” harfi hareket ve canlılığı düşündürür. “Kaf” harfinde bir daire veya devir vardır. Yuvarlaklığı, çember şeklinde olması gruplaşmayı ifade eder. ‘Gruplaşma’ manasına gelir. “Ha”nın hareket manası ile “Kaf”ın gruplaşma manası birleşir ve gruplaşan şeylerin hareketi manası ortaya çıkar. Bu haliyle insanlar arasında hareket eden pay manasında “hak” ortaya çıkar. “Hukka” ‘küçük kutu’, ‘kova’ demektir. İçinde gruplaşmış malzeme hareket ettirilmektedir. Belli sınır içindeki bir durumun ortaya çıkması da “hak” fiilidir. “Hak” fiil olarak; geçerli olmak, gerçek olmak, gerçekleşmek anlamındadır. İsim olarak gerçek ve geçerli demektir. Buradaki hak Allah’a göre olan haktır. “Hakkı ihkak etmek” demek Allah katında geçerli olanı geçerli kılmak, batılı iptal etmek, Allah katında geçersiz olanı geçersiz kılmak demektir.
  3. “SBR” kökünün etimolojisi: “Sad” harfi izlenilen yolu ifade eder. İçinde farklı yöntemler vardır. Av manasıyla hedefe ulaşma vardır. “Be” harfi ev, çadır, aile aynı zamanda içeride ile içerisi, dâhilinde demektir. “Re” harfi baş ile gösterilir ve başlangıç noktasını ifade eder. Başa dönüşle ‘tekrar’ manasına da gelir. “Sad” harfi belli bir hedefe yönelmek anlamındadır. “R” harfi başa dönüş, tekrarı ifade eder. “Israr” hedefe tekrar tekrar yönelmek olarak ısrar etmek anlamındadır. “SR” köküne “B” harfinin eklenmesiyle ‘içeride tekrarlayan hedefe yönelme’ demektir. Zorluklara rağmen hedefe yönelmekten vazgeçmemek, dayanmak anlamındadır. “Sabır” bir zorluk karşısında dayanıklı olmak demektir.

* Asr Suresi’nin meali: “Yaşatan ve Çalıştıran Allah’ın doğa kanunlarıyla. Her çağa yemin olsun, örgütlü bir şekilde güvenliği sağlayanlar ve projeli ortak iş yapanlar ve hakka dayalı hukuk sistemini kuranlar ve dayanışma sistemini kuranlar dışında İnsan türü potansiyelinin altındadır.”

* Çalışmamızın tamamına ve tablolara ulaşmak için: akevler. org/AkevlerSeminerler/1141/SonEk/4/Asr-Suresi-Tefsiri

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

YazarReşat Nuri Erol- Mesaj Gönder

14 Nisan 2019
Reşat Nuri Erol
14.04.2019
06:29


1967...1968...1969...AKEVLER 53 YILDIR ÇALIŞIYOR...2017...2018...2019

BİZLER ÇALIŞIYOR VE YENİ İSLÂM MEDENİYETİ’Nİ KURUYORUZ...

SİZLERİ DE ÇALIŞMALARIMIZA DÂVET EDİYORUZ; BUYURUN, BİRLİKTE ÇALIŞALIM...

ADİL DÜZEN 1009

“ADİL DÜZEN” III. BİNYIL MEDENİYETİ PROJESİDİR

“VE BİZE DÜŞEN SADECE MÜBÎN/AÇIK TEBLİĞDİR.” (KUR’AN; Yâsin Sûresi, 36/17)

Haftalık Seminer Dergisi; 1009. Hafta - 13 NİSAN 2019 - Fiyatı: www.akevler.orga tıklamak!

BU DERGİYİ HER HAFTA OKUTABİLİR.. ÇOĞALTABİLİR.. DAĞITABİLİRSİNİZ...

“ADİL DÜZEN” UYGULAMALARI YAPMAK İÇİN BİZLERE DANIŞABİLİRSİNİZ...

 

*KUR’AN VE İLİM SEMİNERLERİ; 1009. SEMİNER

“HİÇ BİLENLER İLE BİLMEYENLER BİR OLUR MU?”      (KUR’AN; Zümer Sûresi, 39/9)

İ L İ M  TALEP ETMEK HER MÜSLÜMANIN ÜZERİNE FARZDIR.”      (Hadis)

Adres: AKEVLER İSTANBUL KOOPERATİFLERİ MERKEZİ,  Zafer Mah. Coşarsu Sk. No: 29 YENİBOSNA / İSTANBUL    Tel: (0212) 452 76 51

Tefsir Seminer Notları Yenibosna’da Cumartesi akşamları okunup tartışılmaktadır.

GAYEMİZ: Bu “SEMİNER NOTLARI”nın İstanbul, Türkiye ve bütün dünyada “OKUNMASI, ANLAŞILMASI VE UYGULANMASI”DIR. - ADİL DÜZEN ÇALIŞANLARI

 

***

 

*“ADİL DÜZEN” DERSLERİ/YORUMLARI

Kur’an ve çoğunluk

***

Ekonomik Tehlike!

Süleyman KARAGÜLLE

 

***

 

*SEBÎLU’R-REŞÂD” / MAKALELER

Sağlık Sorunu; olmaya devlet cihanda.. sıhhat gibi - 3

Sağlık Sorunu; olmaya devlet cihanda.. sıhhat gibi - 4

Sağlık Sorunu; olmaya devlet cihanda.. sıhhat gibi - 5

Bir Dr. diyor ki; hasta olursanız tıbba güvenmeyin!

Sağlık sorunu aslında ‘Sosyal Tufan’ seviyesinde

Mukayeseli Tefsir Merhalesi; Asr Suresi Tefsiri

Reşat Nuri EROL

 

***

 

HAC SÛRESİ - 11. Hafta

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

اأَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ (1) يَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَتَضَعُ كُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَتَرَى النَّاسَ سُكَارَى وَمَا هُمْ بِسُكَارَى وَلَكِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِيدٌ (2) وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطَانٍ مَرِيدٍ (3) كُتِبَ عَلَيْهِ أَنَّهُ مَنْ تَوَلَّاهُ فَأَنَّهُ يُضِلُّهُ وَيَهْدِيهِ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ (4) يَاأَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ وَغَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِنُبَيِّنَ لَكُمْ وَنُقِرُّ فِي الْأَرْحَامِ مَا نَشَاءُ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ وَمِنْكُمْ مَنْ يُتَوَفَّى وَمِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلَا يَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئًا وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ (5) ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّهُ يُحْيِي الْمَوْتَى وَأَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (6) وَأَنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ لَا رَيْبَ فِيهَا وَأَنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ مَنْ فِي الْقُبُورِ (7) وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُنِيرٍ (8)ثَانِيَ عِطْفِهِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ لَهُ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَنُذِيقُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَذَابَ الْحَرِيقِ (9) ذَلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ يَدَاكَ وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ (10) وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ (11) يَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَضُرُّهُ وَمَا لَا يَنْفَعُهُ ذَلِكَ هُوَ الضَّلَالُ الْبَعِيدُ (12) يَدْعُو لَمَنْ ضَرُّهُ أَقْرَبُ مِنْ نَفْعِهِ لَبِئْسَ الْمَوْلَى وَلَبِئْسَ الْعَشِيرُ (13) إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ إِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ مَا يُرِيدُ (14) مَنْ كَانَ يَظُنُّ أَنْ لَنْ يَنْصُرَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ فَلْيَمْدُدْ بِسَبَبٍ إِلَى السَّمَاءِ ثُمَّ لْيَقْطَعْ فَلْيَنْظُرْ هَلْ يُذْهِبَنَّ كَيْدُهُ مَا يَغِيظُ (15) وَكَذَلِكَ أَنْزَلْنَاهُ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ وَأَنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يُرِيدُ (16) إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئِينَ وَالنَّصَارَى وَالْمَجُوسَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ (17) أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ وَالنُّجُومُ وَالْجِبَالُ وَالشَّجَرُ وَالدَّوَابُّ وَكَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ وَكَثِيرٌ حَقَّ عَلَيْهِ الْعَذَابُ وَمَنْ يُهِنِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ مُكْرِمٍ إِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ (18) هَذَانِ خَصْمَانِ اخْتَصَمُوا فِي رَبِّهِمْ فَالَّذِينَ كَفَرُوا قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِيَابٌ مِنْ نَارٍ يُصَبُّ مِنْ فَوْقِ رُءُوسِهِمُ الْحَمِيمُ (19) يُصْهَرُ بِهِ مَا فِي بُطُونِهِمْ وَالْجُلُودُ (20) وَلَهُمْ مَقَامِعُ مِنْ حَدِيدٍ (21) كُلَّمَا أَرَادُوا أَنْ يَخْرُجُوا مِنْهَا مِنْ غَمٍّ أُعِيدُوا فِيهَا وَذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِيقِ (22) إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا وَلِبَاسُهُمْ فِيهَا حَرِيرٌ (23) وَهُدُوا إِلَى الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَهُدُوا إِلَى صِرَاطِ الْحَمِيدِ (24) إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ الَّذِي جَعَلْنَاهُ لِلنَّاسِ سَوَاءً الْعَاكِفُ فِيهِ وَالْبَادِ وَمَنْ يُرِدْ فِيهِ بِإِلْحَادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ (25) وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَنْ لَا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ (26)وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ (27) لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ (28) ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ (29) ذَلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَأُحِلَّتْ لَكُمُ الْأَنْعَامُ إِلَّا مَا يُتْلَى عَلَيْكُمْ فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ (30) حُنَفَاءَ لِلَّهِ غَيْرَ مُشْرِكِينَ بِهِ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَاءِ فَتَخْطَفُهُ الطَّيْرُ أَوْ تَهْوِي بِهِ الرِّيحُ فِي مَكَانٍ سَحِيقٍ (31) ذَلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ (32) لَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى ثُمَّ مَحِلُّهَا إِلَى الْبَيْتِ الْعَتِييقِ (33) وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَكًا لِيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَى مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَإِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا وَبَشِّرِ الْمُخْبِتتِينَ (34) الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَالصَّابِرِينَ عَلَى مَا أَصَابَهُمْ وَالْمُقِيمِي الصَّلَاةِ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ (35)وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُمْ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ لَكُمْ فِيهَا خَيْرٌ فَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا صَوَافَّ فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ كَذَلِكَ سَخَّرْنَاهَا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (36) لَنْ يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَكِنْ يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنْكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ (37) إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ (38) أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ (39) الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ (40) الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ (41) وَإِنْ يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَعَادٌ وَثَمُودُ (42) وَقَوْمُ إِبْرَاهِيمَ وَقَوْمُ لُوطٍ (43) وَأَصْحَابُ مَدْيَنَ وَكُذِّبَ مُوسَى فَأَمْلَيْتُ لِلْكَافِرِينَ ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَكَيْفَ كَانَ نَكِيرِ (44)

 

***

 

فَكَأَيِّنْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْنَاهَا وَهِيَ ظَالِمَةٌ فَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَبِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَقَصْرٍ مَشِيدٍ (45) أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ (46) وَيَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذَابِ وَلَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ وَإِنَّ يَوْمًا عِنْدَ رَبِّكَ كَأَلْفِ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ (47) وَكَأَيِّنْ مِنْ قَرْيَةٍ أَمْلَيْتُ لَهَا وَهِيَ ظَالِمَةٌ ثُمَّ أَخَذْتُهَا وَإِلَيَّ الْمَصِيرُ (48)

 

***

 

فَكَأَيِّنْ مِنْ قَرْيَةٍ

Fa Ka EayYıN MiN QaRYTin (Va KaEayYın MiN FaGLaTin)

“Karyeden nicelerini”

قَرْيَة yaklaşık yüz aileden oluşmuş bir ekonomik birliktir. Ekonomik yapının hücresi mertebesindedir. Yaklaşık on aşiretten/ocaktan oluşur. Her aşiret yaklaşık olarak on ailedir. Karyenin nüfusu 300 ile 1000 arasındadır. Bunlar Kur’an’ın sayılar sisteminden çıkarılmıştır. Karyenin bir de geniş manası vardır. “Belde” de bir karyedir. Yaklaşık olarak nüfusu 30 bindir. “Medine” de bir karyedir, yaklaşık olarak nüfusu 3 milyondur. “Mısr” da bir karyedir, yaklaşık olarak nüfusu 300 milyondur. Buradaki karyeden maksat geniş manadaki karyedir. Geçmişte bunlar helâk edilmiştir. (Adil Düzen’e göre sosyal kuruluşlar Şekil-1’de gösterilmiştir.)

 

 

Şekil-1

 

Geçmişi hikâye ettikten sonra insanlığa geleceğini hatırlatmak için “Nice karyeleri helâk ettik” diyor.

Dünya iki büyük savaş gördü. İnsanlar öldü. Binalar yıkıldı ama kentler birden yenilendi. Almanya’da ve Japonya’da taş üstünde taş kalmamıştı. Zelzelede kentler yıkıldı. Ancak sonra kısa zamanda onarıldı. Bunu sağlayan Sermaye idi. Savaşları Sermaye çıkarır, insanları öldürür, kentleri yıkar; sonra faizli kredi verir ve yapılar yeniden inşa edilir.

Geçmişte böyle olmamıştı.

Zalim kavmi helâk etmek için o kentler yıkılır ve onların yerinde harabeler kalırdı.

Evet, bu ayette bunlar anlatılıyor. Çin Seddi, Bizans (İstanbul) surları hala duruyor ama buralarda yaşayanlar helak olup gitmiştir.



YorumYap

Son Yorumlanan Makaleler
Reşat Nuri Erol
İran-ABD gerginliği ve ‘Unutulan Beka Sorunu’
22.5.2019 33 Okunma
3 Yorum 22.05.2019 17:48
Süleyman Karagülle
Hukuk ilmi
22.5.2019 28 Okunma
1 Yorum 22.05.2019 17:11
Reşat Nuri Erol
Bir şehir kurmak; ‘Adil Düzen’ Medine’sini…-2
21.5.2019 46 Okunma
3 Yorum 21.05.2019 16:20
Reşat Nuri Erol
Bir şehir kurmak; ‘Adil Düzen’ Medine’sini…-1
20.5.2019 51 Okunma
4 Yorum 21.05.2019 16:18
Reşat Nuri Erol
Unutulan Beka Sorunu; Bekanın Merkezi İstanbul
18.5.2019 68 Okunma
4 Yorum 20.05.2019 04:41
Süleyman Karagülle
Başarının sırrı
16.5.2019 178 Okunma
7 Yorum 17.05.2019 22:22
Reşat Nuri Erol
İBB Seçimi Vesilesiyle; Unutulan Beka Sorunu-2
17.5.2019 70 Okunma
4 Yorum 17.05.2019 19:33
Reşat Nuri Erol
İBB Seçimi Vesilesiyle; Unutulan Beka Sorunu!
15.5.2019 67 Okunma
3 Yorum 15.05.2019 01:09
Reşat Nuri Erol
İBB seçimi vesilesiyle; Başkanlara Açık Mektup - 2
14.5.2019 64 Okunma
3 Yorum 14.05.2019 16:40
Süleyman Karagülle
Beka Sorunu ve Çözümü
13.5.2019 130 Okunma
1 Yorum 14.05.2019 08:50
Süleyman Karagülle
Bekanın Merkezi İstanbul
13.5.2019 166 Okunma
1 Yorum 14.05.2019 08:49
Hikmet Güveloğlu
Devlet Erkanımıza Tarihi Bir Uyarı!
13.5.2019 2136 Okunma
2 Yorum 13.05.2019 15:44
Reşat Nuri Erol
İBB seçimi vesilesiyle; Başkanlara Açık Mektup
13.5.2019 75 Okunma
3 Yorum 13.05.2019 09:40
Süleyman Karagülle
Önemli değil
11.5.2019 193 Okunma
9 Yorum 13.05.2019 08:00
Süleyman Karagülle
Özgün
10.5.2019 147 Okunma
1 Yorum 10.05.2019 18:47
Reşat Nuri Erol
Ramazan, YSK, İstanbul, B. Arınç, D. Bahçeli ve
8.5.2019 146 Okunma
3 Yorum 10.05.2019 09:32
Reşat Nuri Erol
İst. BB ana binasında 2 gün “yaşadıklarım” ve…
9.5.2019 147 Okunma
2 Yorum 10.05.2019 09:31
Süleyman Karagülle
Yanlış
9.5.2019 189 Okunma
2 Yorum 10.05.2019 09:31
Reşat Nuri Erol
M.Tekelioğlu;Yeni arayışlar için siyasal ve etik zemin
10.5.2019 108 Okunma
1 Yorum 10.05.2019 09:30
Süleyman Karagülle
Ekseriyetin marifeti
7.5.2019 224 Okunma
5 Yorum 08.05.2019 22:07
Reşat Nuri Erol
Muhafazakâr demokratlara Kosova’dan bakış-4
7.5.2019 116 Okunma
1 Yorum 07.05.2019 01:21
Süleyman Karagülle
Belediye Başkanlarına Açık Mektup - II
5.5.2019 180 Okunma
1 Yorum 06.05.2019 01:23
Reşat Nuri Erol
Muhafazakâr demokratlara Kosova’dan bakış-3
6.5.2019 121 Okunma
2 Yorum 06.05.2019 01:23
Mete Firidin
2019 Ramazan Ay'ı ne zaman?
16.6.2018 1188 Okunma
2 Yorum 05.05.2019 12:52
Reşat Nuri Erol
Muhafazakâr demokratlara Kosova’dan bakış-2
4.5.2019 135 Okunma
1 Yorum 04.05.2019 09:24
Reşat Nuri Erol
Muhafazakâr demokratlara Kosova’dan bakış-1
1.5.2019 155 Okunma
1 Yorum 01.05.2019 00:53
Reşat Nuri Erol
‘BEKA’ sorunu; Türkiye ‘NASIL’ kurtarılmalı?
30.4.2019 164 Okunma
2 Yorum 30.04.2019 02:09
Reşat Nuri Erol
‘Peki, NASIL OLACAK’ diyor Mustafa Kutlu-1
29.4.2019 184 Okunma
3 Yorum 29.04.2019 08:08
Süleyman Karagülle
İstanbul’un Su Sorunu ve Çözümü-1
28.4.2019 220 Okunma
1 Yorum 29.04.2019 07:06
Süleyman Karagülle
İstanbul’un Su Sorunu ve Çözümü-2
28.4.2019 218 Okunma
1 Yorum 29.04.2019 07:06
Süleyman Karagülle
Kur’an ve Tevrat
28.4.2019 228 Okunma
2 Yorum 28.04.2019 22:12
Reşat Nuri Erol
‘Peki, NASIL OLACAK’ diyor Mustafa Kutlu-1
28.4.2019 151 Okunma
1 Yorum 28.04.2019 07:26
Reşat Nuri Erol
Sayın Cumhurbaşkanımıza Açık Mektup - 2
27.4.2019 187 Okunma
2 Yorum 27.04.2019 09:49
Reşat Nuri Erol
Sn. Cumhurbaşkanına Açık Mektup (Konu YEP)
26.4.2019 226 Okunma
5 Yorum 26.04.2019 19:55
Süleyman Karagülle
ZORDA OLAN ÖZEL SEKTÖR
25.4.2019 220 Okunma
1 Yorum 26.04.2019 00:13
Süleyman Karagülle
Allah’tan başka melce yoktur
24.4.2019 283 Okunma
4 Yorum 25.04.2019 19:00
Reşat Nuri Erol
Yeni Ekonomi Programı uyarılarımıza devam-2
24.4.2019 201 Okunma
3 Yorum 24.04.2019 21:25
Reşat Nuri Erol
Seçim sorunlu! İstanbul Belediyesi ne yapmalı?
22.4.2019 190 Okunma
3 Yorum 23.04.2019 15:04
Reşat Nuri Erol
Yeni Ekonomi Programı ile ilgili ilk uyarılarımız
23.4.2019 196 Okunma
4 Yorum 23.04.2019 15:03
Hikmet Güveloğlu
Tercih değil Mecburiyet
22.4.2019 3373 Okunma
1 Yorum 22.04.2019 15:52
Reşat Nuri Erol
Seçim sistemi sorunlu! Belediyeler ne yapmalı?
21.4.2019 183 Okunma
1 Yorum 21.04.2019 07:06
Süleyman Karagülle
İleriyi Görmek
4.4.2019 397 Okunma
7 Yorum 20.04.2019 15:15
Hüseyin Bağdatlı
SEÇİMLER ÖNCESİ VE SONRASI
19.4.2019 223 Okunma
6 Yorum 20.04.2019 01:04
Reşat Nuri Erol
‘Ey örtüsüne bürünen, kalk artık uyar’ (Kur’an)
20.4.2019 190 Okunma
1 Yorum 20.04.2019 00:49
Süleyman Karagülle
Yenileme
17.4.2019 308 Okunma
1 Yorum 17.04.2019 13:26
Reşat Nuri Erol
‘Murdar’ seçim mi yoksa hissi kable’l-vuku mu?
17.4.2019 237 Okunma
1 Yorum 17.04.2019 08:15
Reşat Nuri Erol
Sağlık sorunu, seçim sorunu; İnsanlık Anayasası
16.4.2019 233 Okunma
1 Yorum 16.04.2019 07:39
Süleyman Karagülle
Ekonomik Tehlike!
14.4.2019 266 Okunma
1 Yorum 15.04.2019 06:27
Reşat Nuri Erol
Doktor bile ruhen ve fiziken yıpranıp tükenmiş!
15.4.2019 217 Okunma
2 Yorum 15.04.2019 06:27
Hikmet Güveloğlu
Doğacak mı Beklenmekte Olan ?!
14.4.2019 3854 Okunma
5 Yorum 14.04.2019 22:57