2000 yılının başında FELSEFE veya KELAM
Süleyman Karagülle
1611 Okunma
SONUÇ VE YENİ FELSEFEYE GİRİŞ

S O N U Ç

Bu kitap bitmemiştir. Bu eksiklik felsefenin yapısından kaynaklanmıştır. İniş de çıkış kadar değerlidir.

Yorum. Tarihte ilk insanlar din adamlarına bağlanarak yaşamışlardır; diğer din, ilim ve ekonomi alanları dinin emrinde ve onun öğretileri içinde varlıklarını sürdürmüşlerdir. Sümercede alınan yol çok büyüktür. Ne var ki bu yolu din adamları almışlardır. Mısır uygarlığını da din adamları oluşturtmuşlardır. Bu uygarlığın kurucusu Hazreti Nuh’tur.

Sonra Hazreti İbrahim gelmiş ve insanlığı ilim ile aydınlatmak istemiştir. Zamanla dünyanın gücü siyasilerin eline geçmiştir. İlmin verilerinden yararlanan siyasiler insanlığı yönetmişlerdir. İlim deneylere dayanan ve pratiği olan teorilerdir.

Yunanistan’a geldiğimizde ilmin yerini felsefe almıştır. Felsefe Mezopotamya uygarlığının oluşturduğu ve Tevrat’ın öğrettiği ilimlere dayanmaktadır. Tümdengelim metodu geliştirilmiştir. Aslında felsefe orada biter.

İslâmiyet’te felsefe yeniden devreye girer.

Farabi, İbni Sina ve İbni Rüşt gibi filozoflar felsefeyi diriltmek isterler.

Yunan filozoflarının dayandığı felsefenin esası şudur.

Kâinatın başlangıcı ve sonu yoktur. Kurulmuş düzen vardır. Periyodik olarak devam eder. Güneş doğar, batar, yaz olur, kış olur. Sonbaharda yapraklar dökülür, ilkbaharda yeniden yeşerir. Canlılar doğar, yaşar ve ölürler; birbirlerine yem olurlar. Bu durum böyle devam edecektir.

Tanrı vardır ama kâinatı sonradan yaratmamıştır. Kâinat Tanrı’nın bir görüntüsüdür. Ruhlar da Tanrı’dandır. Öldükten sonra varlıklarını ruh olarak devam ettirirler. Bu kısımda görüş birliği yoktur. Kâinat dolu bir cevherdir. Onun dalgalanmaları olayları oluşturur.

Cennet ve cehennem anlayışı, öldükten sonra insanların hesap verecekleri konularla filozoflar ilgilenmemiştir.

Büyük İskender’le parlayan Yunan uygarlığı onun ölümüyle çökmüştür. Roma felsefeyle ilgilenmemiş, Hıristiyanlık ise felsefeye karşı olmuştur. Böylece Yunan uygarlığı bittiğinde felsefe de bitmişti.

Müslüman filozoflarını Kur’an’a uymayan görüşlerini kelamcılar cevaplamışlardır. Gazali, Razi ve Hocazade felsefeyi bir daha dirilmeyecek şekilde gömmüşlerdir.

İslâmiyet’ten sonra Avrupa’da filozoflardan çok düşünürler gelmiş, felsefeden çok siyaset yapmışlardır. Bunların çoğu felsefenin çöküşü üzerinde konuşmuşlardır.

Kelamcılar ne yapmışlardır?

Kelamcılar felsefenin yirmiye yakın iddialarına karşı çıkmışlar, yine felsefenin metodu ile onları yenmişlerdir. Bu yirmi konunun başta geleni kâinatın sonradan yaratıldığı meselesi idi. Yalnız içindeki varlıklar değil, zaman ve mekân da sonradan yaratılmıştır. Kâinat dolu değil parçalanmaz parçacıklardan oluşmuştur. Öldükten sonra hayat vardır. En önemlisi; insanlar ölünce hesaba çekilecekler, cennete yahut cehenneme gideceklerdir.

Kelamcılar bu konuda filozofları yenmişlerdir. Ancak bu galibiyet dinin verdiği güçle sağlanmıştır. Gerek doğuda gerekse batıda din hâkim olunca ilâhi kitaplara aykırı düşünceler ortadan kaybolmuştur.

Batı düşünürlerinin hemen tamamı Hıristiyanlığa karşı olmuş, dini de inkâr etmişlerdir. Avrupa düşünüşünde din veya felsefe değil, ilim hâkim olmaya başlamıştır. Müsbet ilim kelamcıların bütün iddialarını ispatlamıştır. Müsbet ilim Avrupalı düşünürlerin ateizm anlayışını da temelinden yıkmıştır. Başta kelamcıların dediği kâinatın sonradan yaratıldığını ortaya koydu. Yaşını tespit etti. Çapını ölçtü. Kendiliğinden olma iddiaları tarihi yanılgı olarak kaldı. Çok boyutlu uzayı bularak ölümü sadece yer değiştirme şeklinde algılama dışında bir imkân bırakmadı.

O halde Mezopotamya’da başlayan şirk-İslâm çatışması Yunanistan’da felsefe olarak ortaya çıktı. İslâmiyet döneminde geri çekildi. Avrupa’da ateizm olarak hortladı. Müsbet ilmin verileri sayesinde onlar da tarih oldu. Sonunda Tevrat ve Kur’an gibi ilâhi kitapların bildirdikleri konular artık ilmen kanıtlanmış oldu.

Bundan sonra felsefenin işi Müsbet ilmin verileri ile Kur’an ve diğer mukaddes kitaplar karşılaştırılarak onların ilâhi kitaplar olduğunu kanıtlanmak ve ondan sonra da mevcut dünya düzeninde fıkhın gerekçelerini ortaya koymaktır. Mesela, neden kısas gerekiyor? Sonunda Kur’an’ın verdiği bilgilerle âhireti açıklamaktır.

Bu modern felsefe olacaktır.

Yapmaya çalışacağız...

 

Haftalık Seminer Dergisi; 649. Hafta      11 Şubat 2012      SÜLEYMAN KARAGÜLLE

Yay. Haz.: REŞAT NURİ EROL

www.akevler.org   (0532) 246 68 92

 

 


2000 yılının başında FELSEFE veya KELAM
1-GİRİŞ
1880 Okunma
2-HAZIR BULDUĞU ORTAM BAĞLAMINDA GAZALİ VE FELSEFEYİ BİTİRMESİ
1950 Okunma
3-JEAN-JACQUES ROUSSOEU VE FELSEFE
1749 Okunma
4-SOKRAT VE ADİL DÜZEN
1832 Okunma
5-THALES VE ADİL DÜZEN
1806 Okunma
6-PARMENİDES-HERAKLİT VE ADİL DÜZEN
2151 Okunma
7-EFLATUN VE ADİL DÜZEN
1668 Okunma
8-ARİSTO VE ADİL DÜZEN
1868 Okunma
9-EPİKÜR-i(KIBRISLI)ZENON VE ADİL DÜZEN
2319 Okunma
10-PLOTİN VE ADİL DÜZEN
1892 Okunma
11-AUGUSTİNUS VE ADİL DÜZEN
1745 Okunma
12-SAİNT ANSELM VE ADİL DÜZEN
1705 Okunma
13-THOMAS VE ADİL DÜZEN
1646 Okunma
14-MEİSTER ECKHART VE ADİL DZEN
2246 Okunma
15-NİKOLAUS VE ADİL DÜZEN
1651 Okunma
16-DEKART VE ADİL DÜZEN
2350 Okunma
17-PASKAL VE ADİL DÜZEN
1759 Okunma
18-SPİNOZA VE ADİL DÜZEN
1787 Okunma
19-LEİBNİZ VE ADİL DÜZEN
1844 Okunma
20-VOLTER VE ADİL DÜZEN
3289 Okunma
21-JEAN LACQUES ROUSSEAU(ÖZEL) VE ADİL DÜZEN
1537 Okunma
22-DAVİD HUME VE ADİL DÜZEN
1607 Okunma
23-IMMANUEL KANT VE ADİL DÜZEN
1884 Okunma
24-JOHANN GOTTLİEB FİCHTE VE ADİL DÜZEN
4691 Okunma
25-FRİEDRİCH SCHELLİNG VE ADİL DÜZEN
1759 Okunma
26-GEORG WİLHELM FRİEDRİCH HEGEL VE ADİL DÜZEN
1754 Okunma
27-ARTHUR SCHOPENHAUER VE ADİL DÜZEN
2160 Okunma
28-SOREN AABYE KİERKEGAARTD VE ADİL DÜZEN
1959 Okunma
29-LUDWİG ANDREAS FEUERBACH VE ADİL DÜZEN
1728 Okunma
30-FRİEDRİCH WİLHELM NİETZSCHE VE ADİL DÜZEN
1720 Okunma
31-MARTİN HEİDEGGER VE ADİL DÜZEN
1618 Okunma
32-BERTRAND RUSSEL VE ADİL DÜZEN
1900 Okunma
33-LUDWİG JOSEF JOHANN WİTTGENSTEİN VE ADİL DÜZEN
1702 Okunma
34-KARL HEİNRİCH MARX VE ADİL DÜZEN
1957 Okunma
35-SONUÇ VE YENİ FELSEFEYE GİRİŞ
1611 Okunma
36-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 1
1576 Okunma
37-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 2
1536 Okunma
38-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 3
1551 Okunma
39-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 1
1671 Okunma
40-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 2
1595 Okunma
41-MODERN FELSEFEYEİRİŞ 3
1553 Okunma
42-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 4
1558 Okunma
43-modern felsefeye giriş 5
1430 Okunma
44-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 6
1540 Okunma
45-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 7
1653 Okunma
46-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 8
1452 Okunma
47-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 9
1446 Okunma
48-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 10
1546 Okunma
49-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 11
1621 Okunma
50-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 12
1471 Okunma
51-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 13
1559 Okunma
52-modern felsefeye giriş 14
1430 Okunma
53-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 15
1436 Okunma
54-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ-16
1620 Okunma
55-modern felsefeye giriş-17
1558 Okunma
56-modern felsefeye bgiriş-18
1393 Okunma
57-modern felsefeye giriş 19
1478 Okunma
58-modern felsefeye giriş 20
1461 Okunma

© 2024 - Akevler