2000 yılının başında FELSEFE veya KELAM
Süleyman Karagülle
1804 Okunma
THALES VE ADİL DÜZEN

2- THALES

Wilhelm’e göre:

Felsefe 2500 yaşındadır. Yaşlanmıştır. Tales’le başlamış kabul edilir.

İlim Sümerlerde başlamıştır. Hz. Adem’den beri kelam vardır. Tufan öncesi felsefe yazılmıştır. Felsefe tümden gelimdir.

Thales tüccardır. Evlenmemiştir. Gözetim yaparken kuyuya düşer.

Thales’e göre: Tüm olaylarda birlik vardır. Her şeyin ilki sudur, içi ruhlarla doludur. Ruhlar Tanrı’dandır. Cansızlar gölgelerdir. Canlılar ölenlerin vadisinde canlanır. Kainatın birliği Tanrı’nın tekliğine götürür. Su ve ruh hayatında kaynağıdır. Doğa ve ruh oluşu sağlar.

Olaylar Tanrı’nın görüntüsüdür Melek de şeytan da O’nun eseridir. Ebedi olan Tanrı fani olanı nasıl yaratır? Tanrı ebedidir. Su nasıl kaba göre şekil alırsa Tanrı da zamana göre şekillenir ama o hep aynı kalır.

Anaximander (Anaximandros) Thales’in talebesidir. Ona göre, canlılar canlılığı yaşatmak için ölürler. Kendileri öldürerek yaşadılar, ölerek cezalarını çekerler. Felsefede yeni fikirler ortaya atılır ama yine eski yere gelinir.

 

Bize göre -yani Adil Düzene göre- Thales:

Thales, Milet’lidir. Milet Atina’dan kaçanların oluşturduğu bir Elen kentidir, Yahudilerin uygarlık merkezidir. Sardes oradadır. Meryem Ananın mezarı oradadır. Ayrıca oranın yönetimi Perslere aittir. İran’la çok gelişmiş ulaşım imkanlarına sahiptirler. Persler ise Hz. Nuh’tan gelen uygarlıkların sürdürücüleridir.

Thales ayrıca ticaretle meşguldür.

Thales ticaretini yaparken Tevrat’ı ve Sümer ilmini birleştirmiş ve yeni uygarlığın temelini atmıştır. Thales ay ve güneş tutulmasını önceden haber vermiş, bunu Mezopotamya’daki astronomlardan öğrenmiştir. Böylece o çok etkin biri olmuştur. Thales’in anlattıklarının hepsi Hz. İbrahim ve Hz. Musa’nın sahifelerinde olanlardan ibarettir.

Thales’e göre: (Tüm olaylarda birlik vardır.) Çünkü tüm kainat tek Tanrı’nın eseridir. (Her şeyin ilki sudur.) Çünkü Arşı su üzerindedir. Yapası sudur. Tüm madde hidrojen atomlarından oluşur. (İçi ruhlarla doludur.) Çünkü kainatın her tarafında melekler vardır. İmanın ikinci şartıdır. (Ruhlar Tanrı’dandır.) Kur’an’da ruhumdan üfürdüm diyor. (Cansızlar gölgelerdir.) Cansızlar mevttir. Canlılar hayattır. (Canlılar ölenlerin vadisinde canlanır.) Ölüden hayat ve hayattan ölüyü çıkarmaktadır. (Kainatın birliği Tanrı’nın tekliğine götürür.) Çok ilah olsaydı yeryüzü fesada uğrardı. Hz. İbrahim’in delili. (Su ve ruh hayatın da kaynağıdır.) Biz her şeye su ile hayat verdik. (Doğa ve ruh oluşu sağlar.) Mevt ve hayatı var etmiştir. (Olaylar Tanrı’nın görüntüsüdür.) Zahir O’dur, batın O’dur. (Melek de şeytan da O’nun eseridir.) Her şeyin halikı O’dur. (Ebedi olan Tanrı fani olanı nasıl yaratır.) Kendi veçhinden başka her şey fanidir. (Tanrı ebedidir.) Evvel ve ahirdir. (Su kaba göre şekil alırsa Tanrı da zamana göre şekillenir ama o hep aynı kalır.) Mürittir ve haliktır. (Anaximander Thales’in talebesidir. Ona göre, canlılar canlığı yaşatmak için ölürler.) Sizi imtihan etmek için dünyaya getirdi. Ebedi hayata gideceksiniz. (Kendileri öldürerek yaşadılar, ölerek cezalarını öderler.) Dilediğine azab eder, çoğunu affeder. (Felsefede yeni fikirler ortaya atılır ama yine eski yere gelinir.) Kainatta hiç çatlak görür müsün?

Dinsizlik felsefesi sermayenin parasıyla oluşturmak istediği felsefedir. Buz üzerinde yazılan yazılar gibi ömrü bir veya iki yüzyıl olmuştur. Toprağı derin olsun.

 

***

 

Ansiklopedik Bilgiler:

Miletli Thales (Θαλῆς ὁ Μιλήσιος, d. MÖ 624 – ö. MÖ 546), Sokrates öncesi dönemde yaşamış olan Anadolulu bir filozoftur. İlk filozof olduğu için felsefenin ve bilimin öncüsü olarak adlandırılır. Eski Yunan'ın Yedi Bilgelerinin ilkidir. Birçok kişi tarafından felsefe ve bilimin kurucusu olarak düşünülür. Ticaretle uğraşmış ve bu nedenle Mısır'da bulunmuştur. Elimize ulaşmış hiçbir metni yoktur. Yaşadığı döneme ait kaynaklarda da adına rastlanamaz ancak hakkındaki bilgiler Herodot ve Diogenes Laertios gibi antik yazarlardan edinilir. Bertrand Russell'e göre Felsefe Thales'le başlamıştır.

 

Anaximandros: İyonya Okulunun, M. Ö. 610 yılında doğup, M. Ö. 547 yılında öldüğü tahmin edilen ikinci düşünürü. Bilimsel Çalışmaları: Coğrafya alanında, onun Karadeniz’e açılan denizciler için bir harita yapmış olduğu anlatılır. Anaximandros, yine tarihte ilk kez olarak meskun dünyanın bir levha üzerine resmini yapmaya kalkışmıştır. Astronomi alanında, güneş ekliptiğinin eğriliğini anlamak gibi önemli bir adım atan Anaximandros kozmolojisinde, dünyanın bir tepsi değil de, bir silindir şeklinde olduğu düşüncesine ulaşmıştır. O, biyolojide ise, kendisinin gözlemi akılyürütme veya argümanla desteklediğini mükemmel bir biçimde gözler önüne seren bir evrim teorisi geliştirmiştir. Yaşamın denizlerde ve suda başladığını, insanlar da dahil olmak üzere, tüm canlıların önce denizlerde yaşamış olup, karaya daha sonra çıktıklarını söyleyen Anaximandros’un teorisine göre, insan türünün ataları, önce balıkların vücudunda doğmuş ve ancak yaşamlarını kendi başlarına sürdürebilecek bir olgunluğa eriştikten sonra, karaya çıkmışlardır. Felsefi Görüşleri: Anaximandros önce, çağdaşı Thales’in maddi töz olarak “su” arılayışına, suyun nicelik bakımından sınırlı, nitelik bakımından belirli olduğu gerekçesiyle karşı çıkmıştır. Su ya da nem, çatışma ve savaşlarını açıklamak durumunda olduğumuz karşıtlardan biri olup, ondan hiçbir zaman karşıtı çıkmaz. Başka bir deyişle, değişme, doğum ve ölüm, büyüme ve küçülme, çatışma ve savaşın, bir öğenin sınırlarını diğerinin aleyhine olacak şekilde genişletmesinin bir sonucu olduğu için, suyun doğasına aykırı bir yapıda olan şeylerin, su içinde nasıl olup da eriyip gitmedikleri sorusuna doyurucu bir açıklama getirilemez. Sudan, öyleyse yalnızca ıslak ve soğuk olan şeyler türeyebilir. Oysa, dünyada, ıslak ve soğuk olan şeylere ek olarak, sıcak ve kuru olan şeyler de vardır. Suyun nitelik bakımından belirli olmasının yarattığı güçlükten kurtulsak bile, bu kez suyun nicelik bakımından sınırlı oluşunun yarattığı güçlük karşımıza çıkar. Buna göre, su gibi nicelikçe sınırlı bir maddeden, sonlu bir kütleden evreni meydana getiren sonsuz varlık kütlesi doğamaz. Sonsuz sayıda evren olduğunu öne süren Anaximandros’ta, sonsuz sayıdaki evren görüşü, sonsuz miktarda maddeyi gerektirir. Anaximandros, işte buradan hareketle evrenin ilk maddesi ya da maddi tözünün, nitelik bakımından belirsiz, nicelik bakımından sınırsız bir madde olması gerektiğini söylemiş ve, söz konusu özellikleri taşıyan ilk maddesine, hiçbir duyusal maddeyle özdeş olmayan belirsiz bir varlık, soyut bir ilke anlamında apeiron adını vermiştir. Anaximandros varolan her şeyin, nicelik bakımından sınırsız ya da sonsuz, nitelik bakımından belirsiz, ölümsü ve ezeli-ebedi ve ilk ilkesi ya da nedeni olan apeirondan bitimsiz bir varlığa geliş süreci içinde önce karşıtların, sonra da tüm diğer varlıkların doğduğunu öne sürmüştür. Suyun nicelik bakımından sınırlı, nitelik bakımından belirli olduğu gerekçesiyle karşı çıkmıştır. Onun, ilk madde olarak nicelikçe sınırlı, nitelikçe belirli bir öğe ya da maddenin seçilmesi evresini geçerek, her şeyin kendisinden türediği belirsiz, sınırsız bir arkhe anlayışına ulaşması, felsefede ciddi ve gerçek bir ilerlemeyi ifade eder.

 

Sardes veya Sardeis, Manisa'nın Salihli ilçesine bağlı Sart kasabası yakınlarında bulunan ve Lidya(Lydia) devletine başkentlik yapmış antik kent. Salihli merkezine 9 km, İzmir'e 82 km uzaklıkta olup, İzmir-Ankara karayolunun iki yanına yayılmıştır. Sardes bilinen tarihe göre paranın ilk basıldığı yerdir. Ayrıca tarihteki ünlü Kral Yolunun başlangıcıdır. Uzun süre değerli taş olarak kullanılmış turuncu kuvars taşının Batı dillerindeki ismi olan ve "sard" kelimesi, taşın antik çağda çıkarıldığı Sart bölgesinden gelir. Halen burada Kuvars taşı ve altın çıkarımı devam etmektedir. Sart'ta tarihte bilinen ilk tiyatro kalıntıları da mevcut olup gün yüzüne çıkarılmaya çalışılmaktadır. Ayrıca Sart'ın yaklaşık 5 km kuzeyinde "Bin Tepeler" ismiyle anılan yaklaşık olarak 85 tane mezardan oluşan Lidya kraliyet mezarlığı bulunmaktadır. Sart kasabasında Batı Anadolu'nun Hristiyanlığın 7 kutsal tapınağından biri olan Artemis Tapınağı yer almaktadır.

Haftalık Seminer Dergisi; 622. Hafta      30 Temmuz 2011

 SÜLEYMAN KARAGÜLLE

Yay. Haz.: REŞAT NURİ EROL

www.akevler.org   (0532) 246 68 92

 

 

 


2000 yılının başında FELSEFE veya KELAM
1-GİRİŞ
1878 Okunma
2-HAZIR BULDUĞU ORTAM BAĞLAMINDA GAZALİ VE FELSEFEYİ BİTİRMESİ
1948 Okunma
3-JEAN-JACQUES ROUSSOEU VE FELSEFE
1746 Okunma
4-SOKRAT VE ADİL DÜZEN
1829 Okunma
5-THALES VE ADİL DÜZEN
1804 Okunma
6-PARMENİDES-HERAKLİT VE ADİL DÜZEN
2149 Okunma
7-EFLATUN VE ADİL DÜZEN
1666 Okunma
8-ARİSTO VE ADİL DÜZEN
1866 Okunma
9-EPİKÜR-i(KIBRISLI)ZENON VE ADİL DÜZEN
2317 Okunma
10-PLOTİN VE ADİL DÜZEN
1890 Okunma
11-AUGUSTİNUS VE ADİL DÜZEN
1742 Okunma
12-SAİNT ANSELM VE ADİL DÜZEN
1703 Okunma
13-THOMAS VE ADİL DÜZEN
1644 Okunma
14-MEİSTER ECKHART VE ADİL DZEN
2243 Okunma
15-NİKOLAUS VE ADİL DÜZEN
1649 Okunma
16-DEKART VE ADİL DÜZEN
2348 Okunma
17-PASKAL VE ADİL DÜZEN
1756 Okunma
18-SPİNOZA VE ADİL DÜZEN
1784 Okunma
19-LEİBNİZ VE ADİL DÜZEN
1842 Okunma
20-VOLTER VE ADİL DÜZEN
3287 Okunma
21-JEAN LACQUES ROUSSEAU(ÖZEL) VE ADİL DÜZEN
1535 Okunma
22-DAVİD HUME VE ADİL DÜZEN
1605 Okunma
23-IMMANUEL KANT VE ADİL DÜZEN
1882 Okunma
24-JOHANN GOTTLİEB FİCHTE VE ADİL DÜZEN
4689 Okunma
25-FRİEDRİCH SCHELLİNG VE ADİL DÜZEN
1757 Okunma
26-GEORG WİLHELM FRİEDRİCH HEGEL VE ADİL DÜZEN
1752 Okunma
27-ARTHUR SCHOPENHAUER VE ADİL DÜZEN
2159 Okunma
28-SOREN AABYE KİERKEGAARTD VE ADİL DÜZEN
1957 Okunma
29-LUDWİG ANDREAS FEUERBACH VE ADİL DÜZEN
1726 Okunma
30-FRİEDRİCH WİLHELM NİETZSCHE VE ADİL DÜZEN
1717 Okunma
31-MARTİN HEİDEGGER VE ADİL DÜZEN
1616 Okunma
32-BERTRAND RUSSEL VE ADİL DÜZEN
1897 Okunma
33-LUDWİG JOSEF JOHANN WİTTGENSTEİN VE ADİL DÜZEN
1699 Okunma
34-KARL HEİNRİCH MARX VE ADİL DÜZEN
1953 Okunma
35-SONUÇ VE YENİ FELSEFEYE GİRİŞ
1608 Okunma
36-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 1
1573 Okunma
37-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 2
1534 Okunma
38-İSLAM FELSEFESİNE GİRİŞ 3
1547 Okunma
39-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 1
1668 Okunma
40-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 2
1593 Okunma
41-MODERN FELSEFEYEİRİŞ 3
1551 Okunma
42-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 4
1555 Okunma
43-modern felsefeye giriş 5
1427 Okunma
44-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 6
1537 Okunma
45-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 7
1651 Okunma
46-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 8
1450 Okunma
47-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 9
1442 Okunma
48-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 10
1544 Okunma
49-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 11
1618 Okunma
50-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 12
1468 Okunma
51-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 13
1556 Okunma
52-modern felsefeye giriş 14
1428 Okunma
53-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ 15
1434 Okunma
54-MODERN FELSEFEYE GİRİŞ-16
1619 Okunma
55-modern felsefeye giriş-17
1557 Okunma
56-modern felsefeye bgiriş-18
1392 Okunma
57-modern felsefeye giriş 19
1477 Okunma
58-modern felsefeye giriş 20
1460 Okunma

© 2024 - Akevler